Medytacja dla początkujących – oto wszystko, co musisz wiedzieć

Medytację znano i stosowano już tysiące lat temu. Jej skuteczność w zakresie poprawy zdrowia psychicznego, fizycznego, samopoczucia oraz możliwości intelektualnych i poziomu szczęścia potwierdzają zarówno doniesienia medycyny ludowej, jak i współczesne badania naukowe prowadzone na całym świecie. Coraz częściej ta technika relaksacyjna wykorzystywana jest pomocniczo w leczeniu przewlekłych schorzeń w warunkach szpitalnych i poza szpitalnych.

Kiedy medytacja może pomóc?

Medytacja wspomaga między innymi powrót do zdrowia osób borykających się z takimi problemami, jak depresja, stany lękowe czy nerwica, ale również chorobami nowotworowymi, schorzeniami układu krążenia i wieloma przewlekłymi chorobami autoimmunologicznymi. Osobom zdrowym medytacja pomoże walczyć z codziennym stresem, poprawić pamięć, kreatywność i efektywność działania, a także wpłynie pozytywnie na relacje innymi ludźmi i poczucie szczęścia oraz zadowolenia z życia.

W rozpoczęciu swojej przygody z medytacją z pewnością pomoże krótki przewodnik po medytacji, w którym krok po kroku przedstawimy przebieg tej zbawiennej dla naszego zdrowia i samopoczucia techniki odprężania umysłu. Ważne, abyście zachowali odpowiednią kolejność i podchodzili do medytacji na spokojnie, nie jak do wyzwania. Aby można było się odprężyć, trzeba się najpierw wyciszyć i odpowiednio „nastroić” do medytacji.

Medytacja krok po kroku

Znajdź ciche bezpieczne miejsce, w którym nikt nie będzie Ci przeszkadzał. Wyłącz radio, telewizor, komputer i wycisz telefon komórkowy. Usiądź wygodnie z prostym kręgosłupem – może być po turecku na łóżku, podłodze, macie do jogi, dywanie lub po prostu na krześle z nogami opartymi o podłogę. Delikatnie zamknij oczy, nie zaciskając mocno powiek, a jedynie pozwalając im łagodnie opaść na oczy. Weź kilka głębokich oddechów.

medytująca osoba na tle wody

Z każdym wydechem wyobrażaj sobie, że pozbywasz się z Twojego ciała i umysłu wszelkiej złości, napięcia, lęku i innych negatywnych odczuć. Z kolei z każdym wdechem wyobraź sobie, że wciągasz wraz z powietrzem pozytywną energię pod postacią jasnego ciepłego światła. Taka wizualizacja powoli Ci szybko się uspokoić i wyciszyć rozbiegane myśli.

Teraz możesz kontynuować wyciszanie umysłu, skupiając całą swoją uwagę na rytmie oddechu, co pomoże oddalić od siebie powracające natrętne myśli, lub skupić swoje myśli na powtarzaniu dowolnie wybranej krótkiej mantry, co może okazać się łatwiejsze dla osób dopiero rozpoczynających praktyki medytacji.

Wybierz takie słowa mantry, które będą najlepiej odzwierciedlać Twoje aktualne potrzeby. Przykładowo, jeśli borykasz się z nerwowością i trudnościami w skupieniu uwagi w życiu codziennym lub pracy, możesz powtarzać sobie w myślach zdanie „Przepełnia mnie spokój”. Warto zastanowić się przed rozpoczęciem medytacji, czy chcesz użyć myśli przewodniej i wcześniej wybrać taką, która odpowiada Twoim potrzebom w danej chwili.

Powtarzaj spokojnie w myślach swoją mantrę lub skupiaj się tylko na obserwacji oddechu bez ingerencji w niego. Jeśli w Twojej głowie zaczną pojawiać się uporczywe myśli dotyczące problemów lub spraw do załatwienia, nie dawaj się im porwać, tylko pozwól im po prostu spokojnie odejść. Najłatwiej to zrobić skupiając całą swoją uwagę ponownie na mantrze lub spokojnym oddychaniu.

Czym są intencje w medytacji?

W trakcie medytacji powinnaś poczuć głęboko spokój i odprężenie. Jeśli pojawią się w Tobie takie uczucia, to dobry moment na złożenie intencji. Oczywiście można medytować bez konkretnej intencji, ale wiele osób wykorzystuje z powodzeniem moc swojej podświadomości, do której mamy zwiększony dostęp podczas medytacji, aby wysłać w świat swoje intencje.

kamienie symbolizujące medytację

Mogą one być bardzo różne i dotyczyć albo Ciebie samego, albo bliskiej Ci osoby, bądź nawet całego świata, czy jakiejś konkretnej sytuacji w społeczeństwie lub przyrodzie. Przykładowo intencją może być powrót do zdrowia Twój lub kogoś z rodziny, czy poprawa stanu środowiska naturalnego i większa świadomość ekologiczna w społeczeństwie.
Wyślij swoje dobre pozytywne myśli dotyczące wybranej intencji do siebie, innych osób lub świata jednocześnie wyobrażając sobie ciepłą jasną pozytywną energię promieniującą z Twojego serca.

Bardzo korzystnie dla samopoczucia jest również wyobrażenie sobie takiej jasnej energii rozchodzącej się po całym naszym ciele i wypełniającej je spokojem i światłem. Taka wizualizacja sprawi, że doznasz głębokiego relaksu, co wspomoże naturalne procesy regeneracji zachodzące w Twoim organizmie.

Jak wyjść z procesu medytacji?

Ponownie bierzemy kilka głębszych niż zwykle oddechów i zaczynamy powoli poruszać kolejno wszystkimi palcami rąk i nóg. Pobudzimy w ten sposób ciało i wrócimy do rzeczywistości. Teraz pora otworzyć łagodnie oczy. Najpierw rozejrzyjmy się spokojnie z uśmiechem wokół siebie, a następnie unieśmy ręce ku niebu i złączmy dłonie nad głową. Poprowadźmy je w kierunku serca i podziękujmy samym sobie za czas poświęcony na relaksację, wyciszenie i poprawę samopoczucia.

Medytacja to jedna z form dbania o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne, będąca przejawem miłości i akceptacji siebie. W pędzie, w którym żyjemy, warto codziennie poświęcić choćby kilka minut na takie właśnie wyciszenie umysłu. Pomoże nam to walczyć ze stresem, lepiej funkcjonować w pracy i w domu, oraz czuć większą satysfakcję z życia.

Mateusz
Pasjonat buddyzmu i kultury wschodu. Moja wielka przygoda z Azją zaczęła się od podróży koleją transsyberyjską i trwa nieprzerwanie do dziś. Czterokrotny bywalec w Indiach. Na liście odwiedzonych państw z tego pięknego kontynentu mam też Japonię, Koreę Południową oraz oczywiście Państwo Środka.